Diferitele uleiuri de gătit şi la ce se folosesc

Cu atătea uleiuri pentru gătit disponibile pe piaţă, e cam greu să faci diferenţa între ele – care se foloseşte la salate, care e bun pentru prăjit sau care dă cea mai bună aromă preparatelor tale. Aşa că dacă vrei să vezi care ulei e cel mai potrivit pentru un anumit regim, citeşte mai departe despre tipurile de ulei de gătit şi întrebuinţările lor.

De reţinut:
Cele mai sănătoase opţiuni sunt uleiurile nesaturate sau mononesaturate, iar cele mai dăunătoare sunt grăsimile parţial hidrogenate, inclusiv margarina, care se folosesc în majoritatea produselor de tip fast-food.

Punctul de ardere (sau de fum) indică temperatura la care un ulei se descompune şi începe să scoată fum, ce dă o aromă neplăcută mâncării. Cele mai bune uleiuri pentru prăjit sunt cele cu punctul punctul de fum ridicat. Totuşi, prăjitul ar trebui să fie ultima opţiune – un cartof prăjit are de 5 ori mai multe calorii decât un cartof copt sau fiert.

Ulei de cocos (unt de cocos)

Un ulei aproape transparent extras din nucile de cocos proaspete, uleiul de cocos se solidifică de obicei la temperatura camerei. Se foloseşte în special la deserturi pentru că nu dă o textură uleioasă preparatelor şi are un gust uşor dulceag. Unde nu este sau nu se foloseşte unt, uleiul de cocos este un înlocuitor perfect pentru că vine sub formă solidă. Pe lângă întrebuinţările din bucătărie, uleiul de cocos se foloseşte şi ca balsam de păr sau pentru hidratarea pielii.

Ulei de floarea soarelui

Cel mai folosit ulei în România, uleiul de floarea soarelui nu are practic miros sau aromă, folosindu-se în majoritatea preparatelor, de la salate până la prăjeli. Nu este recomandat pentru prăjeli fiindcă la temperaturi mari emană substanţe cancerigene.

Ulei de măsline

Găsim trei tipuri de ulei de măsline pe piaţă – extra-virgin, virgin şi din turte din turte de măsline. Primul nu ar trebui niciodată expus la temperaturi ridicate pentru că devine toxic (deci merge la salate şi aperitive), în timp următoarele pot fi folosite la prăjit sau copt fără probleme.

Ulei de migdale

Este un ulei cu grăsimi mononesaturate, deci sănătos, cu o aromă plăcută de migdale coapte. Se foloseşte pentru sauté sau pentru gătitul la wok la foc mic. Cu un punct de ardere scăzut, uleiul de migdale merge cel mai bine în preparate reci, aşa păstrându-şi aroma delicată.

Ulei de palmier

Un ulei gălbui obţinut prin zdrobirea fructelor palmierului african, cu un punct de fum ridicat ce-l face ideal pentru prăjit. Spre deosebire de uleiul de floarea soarelui, uleiul de palmier nu dă o aromă neplacută prăjelii, chiar şi refolosit.

Ulei de porumb

Uleiul de porumb nu are practic nici un gust şi rezistă la temperaturi înalte de gătit, ceea ce-l face perfect pentru prăjit. Are o cantitate ridicată de grăsime polinesaturate, fiind folosit la fabricarea maionezei din comerţ, a margarinei sau a dressing-urilor de salată.

Ulei de rapiţă (canola)

Un ulei uşor, cu un conţinut scăzut de grăsimi saturate, care se foloseşte în special în India sau regiunile din Mediterană, precum şi în fabricarea margarinei. Are o aromă discretă şi, având un punct de ardere mai ridicat, se poate folosi şi la prăjit, fiind unul dintre cele mai sănătoase şi ieftine uleiuri pentru acest lucru.

Ulei de susan

Folosit în special în Asia şi în Orientul Mijlociu, uleiul de susan are o aromă distinctă, intensă şi bogată de susan. Are de obicei culoare închisă şi se foloseste la sosuri sau aperitive reci, precum humusul.

Ulei din sâmburi de struguri

Nou apărut la noi pe piaţa, uleiul de struguri este un ulei aromat, obţinut odată cu producere vinului. Este folosit în salate, dar şi pentru gătitul la wok sau în sauté.

Unt

Având în componenţă grăsimi saturate şi cu un punct de fum de 271°C, untul se foloseşte la sauté, în cuptor pentru o aromă deosebită. Nu este recomandat la prăjit pentru că se înnegreşte şi scoate fum. În schimb, e opţiunea cea mai bună pentru aluaturi, creme sau prăjituri. De reţinut că majoritatea aluaturilor gata făcute din comerţ conţin margarină, un produs chimic ce nu poate fi digerat de către organism.

Sursa informaţiei



Comentează si tu

Read more:
kheer orez
Kheer de orez

Am ajuns la sfârşitul săptămânii asiatice în care am recuperat toate zilele tăcute de lunile trecute când eram ocupat cu...

Close