Mar 25, 2014
Bogdan

Jurnal culinar de bord (pt. 1)

Să încerci să reduci cât mai mult consumul de carbohidrați și zahăr nu e chiar ușor când mai toate mâncarea gata preparată pe care poți să o cumperi din magazine sau restaurante e compusă din pâine, cartofi, orez sau paste. Asta înseamnă de câte ori mă satur de salatele din comerț, trebuie să-mi gătesc eu singur ceva. Și cum lucrul acesta se întâmplă destul de des, voiam să vă trec în revistă ce creații îmi mai ies din bucătărie. Fiind ori insuficient pozate ori destul de simplu de reprodus, vă redau rețetele mai sumar și sper să vă ofer ceva inspirație pentru mesele voastre din timpul săptămânii. Majoritatea preparatelor sunt simple și relativ rapide, dacă vă coordonați bine. Mai presar, pe ici, pe colo, și niște peisaje, ingrediente sau oameni care m-au inspirat în ultimul timp.

S-a deschis în Haga cel mai mare magazin Marks & Spencer de pe continent și, odată cu el, un moderat de mare raion cu delicatese. Am dat peste Marks & Spencer acum un an, în Londra, și am rămas fascinant de varietatea de acolo și de produsele din gama proprie. Au un bacon demențial, iaurturi bune, cidru, cheddar și multe produse pentru un brunch ca la carte (hot cross buns, english muffins, pancakes, scones etc.). În poză mai vedeți și niște cârnați de porc cu mere, lipii integrale, stafide în ciocolată și double cream.

Marks & Spencer goodies

Când am poftă de orez cu lapte, improvizez. Am înlocuit orezul cu quinoa, fiartă deja cu o seară înainte, am fiert-o puțin în lapte de alune de pădure, îndulcit amestecul cu lucuma, adăugat puțină cacao (unt și praf) și apoi presărat ce fructe aveam prin casă. Totul a fost gata în mai puțin de 10 minute.

quinoa cu cacao si zmeura

Am început anul nou în Berlin și, cum aveam o zi și un dor de ducă, am dat o fugă peste graniță în Poznan. Am încercat pentru prima dată pierogi și trebuie să vă spun că sun demențiale. Aluat moale, fiert și umplut cu cartofi, brânză locală și bacon savuros pe deasupra. La Ratuszova găsiți unele bune plus alte mâncăruri tradiționale.

pierogi

A început sezonul sparanghelului așa că am profitat de ocazie să-l alături unui somon. Sparanghelul l-am curățat de coaja ațoasă de la suprafață și l-am sotat în puțin unt cu usturoi și 2 file-uri de anșoa. Peste el am pus somonul acoperit cu o crustă făcută din migdale, pătrunjel, zeamă și coajă de lămâie, sare, piper și ulei de măsline. Tigaia e de fier, să nu cumva să băgați teflonul la cuptor!

somon in crusta de migdale cu sparanghel

Am descoperit un documentar despre Ferran Adrià şi restaurantul lui de 3 stele Michelin, El Bulli, ales câţiva ani la rând cel mai bun restaurant din lume. Se numeşte El Bulli: Cooking in Progress şi îl urmăreşte pe Ferran şi echipa în timp ce concepeau meniul pentru un nou sezon, activitate care dura şi 6 luni. Eşte fascinant să vezi un adevărat artist în acţiune şi cum poate să facă nişte legume să însemne mult mai mult decât un preparat, o experienţă ce te emoţionează şi îţi rămâne în amintiri.

Mar 16, 2014
Bogdan

Sunday breakfast: smoothie cu lucuma, cacao și cânepă & tartine cu somon

Dacă urmăriți de ceva timp blogul, probabil ați observat că sunt perioade când mă concentrez pe anumite ingrediente până mă plictisesc de ele sau îmi ocup atenția cu altceva. De data asta, în încercarea mea de a consuma mai puțin zahăr și mai multe proteine și grăsimi sănătoase, am inceput să încerc acele superfoods despre care am tot citit pe blogurile pe care le urmăresc și care au început să apară în magazin. Și cu ocazia asta, voiam să vă spun ceva și despre obiceiurile pe am început să le adopt tot citind despre mâncat sănătos și cum diferite alimente îți influențează greutate.

  1. Am redus aproape la 0 consumul de zahăr rafinat. Oricât de mult îmi place să gătesc deserturi, zahărul cauzează dependență și nu aduce nici un beneficiu organismului. Așadar, folosesc din ce în ce mai mult îndulcitori naturali precum siropul de arțar, mierea, zahăr de cocos, curmalele (pastă sau naturale) sau lucuma. Încă mai calc strâmb în vacanță sau câteodată în weekend dar mâncând mai puțin dulce îți dezobișnuiești organismul să mai ceară dulce. Când chiar am poftă de ceva dulce, fructele sunt suficiente.
  2. Mănânc mult mai puțini carbohidrați. Încerc să evit în special alimentele cu indice glicemic ridicat precum orezul alb, produsele ce conțin făină albă sau cartofii. Un indice glicemic ridicat (lista cu alimente și indicele lor) conduce la cresterea nivelului de zahăr din sânge, ducând la îngrășare. Folosesc acum cartofi duci, quinoa sau rădăcinoase ca garnitură și mă satur fără să mă moleșesc după masă. Când am nevoie de energie pentru sală, am paste, orez sau pâine integrale.
  3. Am inclus mai multă carne în dietă, ferindu-mă de alimente procesate sau artificiale. Am dat mezelurile pe bacon natural sau prosciutto și prefer oricând un piept de curcan sau un file de pește în locul unei farfurii de paste sau al unei pizza. Contrar studiilor care promovează margarina sau produsele fără grăsime, cred cu tărie că nu alimentele grase duc la creșterea în greutate, ci cele artificiale combinate cu lipsa de efort. Proteinele, pe care le iau și din ouă sau brânzeturi, sunt mult mai benefice organismului decât pâinea, orezul sau pastele, care reprezintă calorii goale, fără nutrienți.
  4. Fac efort fizic cât de des pot – sală, urcat scări, mers pe bicicletă sau pe jos – și dorm suficient. Mă trezesc dimineața fără alarmă și cu energie pentru întreaga zi fără să am nevoie de cafe sau energizante.
  5. Sunt pofticios și calc și strâmb. Fiindcă abstinența naște monștri, când am pofte, mi le fac. Am o zi pe săptămână când savurez o pizza, un burger sau o înghețată și revin apoi la obiceiurile mele descrise mai sus.

Nu, nu vă zic să îmi urmați exemplu pentru că nu există o formulă magică sau un regim sănătos. Vreau numai să vă încurajez să citiți mai mult despre ce efect au diferite alimente din dieta zilnică asupra organismului. Eu asta am făcut în ultimul timp și am reușit să fac mici schimbări care dau deja rezultate.

smoothie si tartine

Trecând la rețeta noastră, vreau să vă spun despre un alt aliment pe care l-am descoperit, odată cu semințele de cânepă. Lucuma, un fruct originar din Peru, a apărut și pe la noi prin magazine sunt formă de pudră obținută din pulpa fructului. Are un gust de caramel lăptos și e bogat în nutrienți precum fibre, beta caroten, vitamina B-3, calciu si fier. Eu am început să folosesc lucuma în smoothie-uri și am observat că le face mai cremoase și le dă un gust genial, de înghețată lichidă. Asta a fost prima impresie când am gustat smoothie-ul din poză. Făcut dintr-o cană de lapte vegetal (migdale, alune de pădure, cocos), 1 linguriță pudră de cânepă, 1 linguriță de cacao, 1/2 linguriță de lucuma și 1 banană, licoarea ciocolătoasă rezultată a avut gust de înghețată lichidă. A mers perfect cu ou fiert și niște tartine din niște pâine integrală cu maia, avocado, somon și capere.

Feb 18, 2014
Bogdan

Trufe cu unt de cacao, nuci și semințe de cânepă (raw, paleo, vegan)

Am descoperit recent o “grăsime” de care eu personal nu pot să mă satur. Uleiul de măsline e tot la loc de cinste, dar untul de cacao a urcat rapid în topul preferințelor mele. Nu este chiar ieftin (un kg de unt de cacao bio e cam 60 lei, cel normal mai ieftin), dar are o aromă genială și discretă de ciocolată pe care o împrumută tuturor ingredientelor în care îl folosiți. Am început înițial să gătesc french toast-ul în unt de cacao, apoi am trecut la pancakes și am făcut chiar niște fursecuri cu portocale de care o să vă povestesc mai încolo. Sigur, se folosește foarte mult în cosmetică, dar untul de cacao pe care-l puteți comanda online este perfect comestibil.

În desertul/gustarea de astăzi, împrumută textura specifică de ciocolată trufelor noastre sănătoase și pline de nutrienți. Rețeta a fost improvizată de subsemnatul, când aveam poftă de o gustare și voiam să mă feresc de chipsuri, dulciuri sau popcorn. Am pornit de la rețeta de batoane cu curmale, am lăsat ciocolata deoparte și am adăugat multe chestii sănătoase, un pic din tot ce aveam prin cămară. Semințele de in sunt puternici antioxidanți, cele chia sunt pline de Omega 3 și fibre iar semințele de cânepă au multe fibre ușor de digerat. În ecuație au mai fost adăugate și niște mirodenii, puțin zahăr natural de la curmale și nuci plus cocos, pentru o aromă plăcută și pentru a face trufele mai cărnoase. Per total, un desert sau o gustare sănătoasă, care merge perfect înainte de sală, pentru energie, sau după, pentru a hrăni mușchii.

trufe raw cu canepa si nuci

Vezi reţeta sau articolul »

Jan 27, 2014
Bogdan

Rulouri cu unt de mere și merișor

Deși am început 2014 de câteva săptămâni, nu am apucat încă să vă urez “La mulți ani!”. Începusem să scriu o postare în care să recapitulez experiențele și gusturile din 2013, dar am pus-o pe plan secundar în timp ce m-am ocupat cu alte lucruri, printre care și un examen iminent la olandeză. Până acea postare va fi scrisă, vă urez de pe acum “La mulți ani!” și un an nou plin de împliniri, experiențe noi și reușite în bucătărie.

Și acum să trece la ale noastre și, anume, rețeta. Un lucru care-mi place la nebunie dar pe care nu am avut ocazia să-l încerc prea des e pâinea dulce cu scorțișoară. Am făcut una uber-delicioasă acum ceva timp pentru un atelier de pâine și de atunci tot voiam să încerc ceva asemănător. Rulourile cu scorțișoară erau următoarele pe listă, dar mă tot feream de glazura plină de zahăr ce le acoperă de obicei sau cantitatea mare de unt din compoziție și umplutură. Până la urmă am scos ingredientele din cămară și am luat răbdarea de care ai nevoie la un aluat dospit; am înlocuit umplutura clasică pe bază de unt și scorțișoară cu un unt de mere luat din State și merișoare uscate. Ar fi mers și cu magiun de prune subțiat cu puțin unt topit și aromat cu scorțișoară sau orice gem vă place, așa că procedați cum credeți de cuviință. Unt sau sirop de mere se găsește și pe la magazinele naturiste de prin Vest, dar e foarte posibil să aibă și pe la noi prin țară.

Toate ca toate, rulourile nu au mai deloc zahăr sau unt și sunt făcute parțial cu făină integrală, ca să le mâncați fără vină. Se păstrează perfect la frigider câteva zile și pot fi încăzite la cuptor sau la microunde să-și recapete pufoșenia. Sunt lipicioase, moi și merg perfect lângă un ceai sau o cafea. E un proiect de weekend, că trebuie să așteptați să se dospească, dar pe vremea asta friguroasă, niște rulouri calde cu parfum de scorțișoară merg perfect.

Rețetă rulouri cu unt de mere și merișoare

rulou cu mere

Vezi reţeta sau articolul »

Dec 12, 2013
Bogdan

Tartă de ricotta cu ulei de măsline şi lămâie & sirop de miere şi cimbru

Un lucru de care nu m-aş putea sătura prea curând este combinaţia de lămâie şi ricotta ori în feluri principale, ori în deserturi. Totul a început când am făcut ricotta în casă care şi-a adus contribuţia apoi la un super delicios tip de cheesecake italienesc, ricotta al limone. Am mai făcut apoi o pâine în ou umplută tot cu ricotta şi am mai încercat-o prin diferite mâncăruri, din care v-am povestit deja despre gnudi.

Planul era să nu postez un alt desert, pentru că ştiu că blogul n-a prea avut parte de varietate în ultimele luni. Însă am vrut să fac un desert special pentru revederea cu o prietenă întoarsă de pe meleaguri sud-americane, ceva mai special decât nişte brownies sau un chec cu banane. Așa că am avut nişte lămâi uriaşe de Sorrento, uleiul de măsline care nu lipsește din casă și ricotta pe care am vrut de mult să o mai folosesc în deserturi. Le-am combinat pe toate într-un fel de chec care nu seamănă cu orice altceva ce am gustat până acum. Mă aşteptam să iasă un aluat mai pufos şi mai uscat, dar am realizat după că o singură cană de făină va transforma desertul într-un fel de cheesecake. Care desert a mers perfect cu o ceaşcă de cafea columbiană tare şi aromată, adusă direct de la sursă, şi multe poveşti faine. Iar setul de ceai primit moștenire a făcut întâlnirea și mai specială.

cafea si tarta

Cât despre tartă, am adaptat reţeta originală, reducând sau adăugând din cantităţi după experienţa proprie. Compoziţia a fost destul de lichidă şi m-am temut, când am pus-o la cuptor, că nu va creşte. Dar a crescut şi, pe lângă asta, a prins şi o crustă arămie pe margini tare delicioasă. Cimbrul nu s-a simţit aşa mult (de asta vă recomand să folosiţi crenguţe proaspete), dar s-a combinat de minune bine cu aroma uleiului de măsline. Partea bună e că desertul nu a fost excesiv greu sau de dulce și siropul de lămâie și miere l-a completat perfect.
Vezi reţeta sau articolul »

Nov 27, 2013
Bogdan

Chec cu kaki, migdale şi smochine

Ați auzit de kaki? Nici eu până acum câțiva ani când l-am văzut pe taraba aprozarului de unde îmi luam eu fructe. Nu părea prea apetisant, având coaja ușor lovită și nu mirosea a nimic. Dar împrins de curiozitate am zis să profit de ocazie și să-l încerc. Nu aș putea să vă descriu exact gustul, dar cred că seamănă cu papaya – are o aromă vagă de mango sau piersică și o textură cremoasă cu puține fibre. Nu m-a impresionat prea tare așa că l-am uitat până recent, când l-am văzut la tarabele din piața locală. Și cum opţiunile la fructe în perioada asta mai friguroasă sunt limitate, am mai luat câteva să le adaug unui mix de fructe pe care obișnuiesc să-l mănânc seara. Am uitat de ele într-un sertar în frigider vreo câteva zile până au prins o textură foarte moale, făcându-le cam nepotrivite pentru o salată. Aşa că am profitat de ocazie şi am făcut o cercetare rapidă să văd cu ce s-ar potrivi fructul ăsta exotic.

După câteva căutări prin cartea virtuală de rețete, am pus mai multe rețete cap la cap și a iesit ceva uimitor. Spun asta în condițiile în care mă feresc de obicei de checuri (gătit, comandat în cafenele sau cumpărat) pentru că sunt uscate și fade. Cele postate pe blog, alături de cel de jos, nu intră in categoria ante-menționată. Sunt umede, lipicioase, parfumate și gustoase, cu sau fără o cafea ori un ceai alături. Iar checul cu kaki e lipicios, fără a părea necopt, se topește în gură iar migdalele și smochinele echilibrează perfect textura, dând o crocănțeală (crunch, adică) interesantă. Desigur, puteţi înlocui smochine cu alte fructe uscate care vă plac (poate papaya sau mango) iar în loc de migdale, poate merg şi nişte caju sau, mai bine, fistic. Revin în zilele ce urmează cu nişte povestiri despre cele mai recente călătorii ale mele. Până atunci, aveţi grijă de voi!

chec cu kaki

Vezi reţeta sau articolul »

Nov 6, 2013
Bogdan

10.000 pentru copii

Am lăsat reţeta de săptămâna asta pentru a vă povesti despre ceva mai important. Colegii din blogosfera culinară, Cristi, Andreea si Dana, au pornit recent o iniţiativă de a strânge 10.000 lei, sumă care va ajuta mai multi copii defavorizaţi din România. Vreau să mă alătur şi eu iniţiativei povestindu-vă vouă, cititorilor, despre cauză şi cerându-vă ajutorul.

Eu am contribuit deja cu o donaţie şi v-aş fi foarte recunoscător dacă aţi face-o şi voi. Orice suma e binevenită şi va merge către fundaţia PACT, care va împărţi suma către 3 proiecte din Călăraşi, Iaşi şi Brăila. Puteţi citi mai mult despre această iniţiativă pe blogul lui Cristi.

Contul de donatii este RO12BPOS70606197144RON10, deschis la Bancpost SA – Sucursala Universitate (Fundatia PACT). Puteţi dona folosind şi cardul (în lei, dolari sau euro) accesând următorul link; nu uitaţi să specificaţi când faceţi transferul sau plata online “Proiect 10.000“ la detalii de plată, respectiv lângă nume.

Haideţi să facem o bucurie unor copii defavorizaţi de sărbători. Din tot bugetul de cadouri, cred că putem să punem deoparte o părticică şi pentru ei. Faceţi, vă rog, proiectul cunoscut şi prietenilor voştri de pe reţetele sociale folosind butoanele de jos pentru a da share articolului. Strângerea de fonduri durează până pe 15 decembrie şi sper să contez pe voi! :)

Pages:1234567...47»